AppsInternetWindows

Wachtwoorden, wachtwoorden, wachtwoorden....

Tja, wie kent het probleem niet? Je moet inloggen en je bent het wachtwoord vergeten. Nergens opgeschreven. Of wel opgeschreven maar onvindbaar of het werkt nog niet.

Mensen met een iPad hebben het iets makkelijker: er zit al een wachtwoordmanager in iCloud. PC-gebruikers kunnen bij inloggen op veel websites ook het wachtwoord laten onthouden, maar te zien krijg je het niet. En als je naar een andere PC overstapt moet je waarschijnlijk weer van voren af aan beginnen. Is er dan geen oplossing?

Er bestaan z.g. wachtwoordmanagers. Dit zijn programma's waarin je je wachtwoorden kunt opslaan. Je hoeft dan alleen het wachtwoord van de wachtwoordmanager te onthouden. Het vereist discipline om bij het aanmaken of veranderen van een wachtwoord dit ook in de wachtwoordmanager te wijzigen. Een bekende gratis wachtwoordmanager is KeePass.
Sommige wachtwoordmanagers werken via internet; er wordt niets lokaal opgeslagen. Als je dan op een website je wachtwoord moet invullen zal de wachtwoordmanager dat voor je doen. Het is een kwestie van vertrouwen of je al je wachtwoorden aan zo'n bedrijf wilt overhandigen, al wordt het uiteraard altijd versleuteld opgeslagen. Ook is het de vraag wat er gebeurt als het bedrijf over de kop gaat.

Je kunt natuurlijk ook een notitieboekje als wachtwoordmanager gebruiken. Noteer trouw al je wachtwoorden en berg het goed op!